Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Online kopen: deze bescherming geniet u!

Als u producten online koopt dan heeft u meer rechten dan de webwinkel u misschien wil laten geloven. Wij leggen uit wat uw rechten zijn. Wilt u direct advies op maat over online kopen? Wij hebben jarenlange ervaring met het consumentenrecht (https://www.mus-juridischadvies.nl/consumentenrecht) en adviseren u graag. Neem contact op via info@mus-juridischadvies.nl om uw situatie te bespreken!

Bij online kopen gaat het om de zogenaamde ‘Koop op afstand’: dit is de situatie waarin u geen direct en persoonlijk contact hebt met de verkoper. Andere voorbeelden van koop op afstand zijn, telefonische aankopen via een postorderbedrijf.  

Als u online een aankoop doet, heeft u niet direct contact met de verkoper en ook heeft u het product nog niet in uw handen gehad. Daarom heeft u bij deze aankoop meer rechten dan wanneer u het product in de winkel koopt. Deze regels gelden voor de koop op afstand van producten en diensten. Daarnaast gelden de gewone regels van de consumentenkoop. Zo hoort de verkoper u een deugdelijk product te verkopen en geldt de wettelijke garantie.

De regels voor koop op afstand gelden niet voor alle situaties. Uitgesloten zijn onder andere pakketreizen, gokactiviteiten, overeenkomsten waarbij een notaris nodig is, onroerende zaken en gezondheidszorg.

Rechten die u heeft bij online kopen

Als u online een aankoop doet dan is de verkoper verplicht om u te informeren over een aantal zaken. Deze informatie moet makkelijk te vinden zijn. Het gaat over:

  • De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst
  • Levertijd
  • Prijs
  • Het bestelproces
  • Of er bijkomende kosten zijn
  • Garantie
  • De duur van de overeenkomst
  • Gegevens van het bedrijf
  • Klachtenregeling

Als u tijdens het bestellen gegevens invoert dan moet het gemakkelijk zijn om deze aan te passen. Extra opties die geld kosten, mogen niet voor u zijn aangevinkt. Bijvoorbeeld een aanvullende dienst aanschaffen: dit betreft een keuze die de koper zelf overwogen moet maken.

Koopt u online een product of dienst, dan moet er op de pagina staan dat u een betalingsverplichting aangaat als u akkoord gaat met de bestelling. Staat dit niet uitdrukkelijk vermeld dan bent u niet gebonden aan enige betaling.

Daarnaast is de verkoper verplicht om een bevestiging van de overeenkomst te sturen. Dit document moet u kunnen bewaren.

Bedenktermijn bij online aanschaf

Als u een product of dienst op afstand koopt, dan heeft u een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Hierbij maakt het niet uit of het product of de dienst wel of niet in de aanbieding was. Deze bedenktermijn start op de dag nadat u het product ontvangen heeft. Is de bestelling in meerdere zendingen geleverd, dan start de bedenktermijn de dag nadat u de laatste zending heeft ontvangen. De verkoper is verplicht om u te informeren over deze bedenktermijn. Ook dient hij aan te geven hoe u van de koop kunt afzien. Voldoet de verkoper hier niet aan, dan wordt de bedenktermijn verlengd met maximaal twaalf maanden.

Heeft u vragen over uw rechten bij online kopen of de wettelijke garantietermijn? MUS Juridisch Advies adviseert u graag. Tijdens het gratis intakegesprek nemen wij uitgebreid de tijd om uw zaak helder te krijgen. Vervolgens maken wij een inschatting van de mogelijkheden en de kansen. Op die manier weet u direct waar u aan toe bent. Neem daarom nu contact op met MUS Juridisch Advies via 06 449 33 698 of info@mus-juridischadvies.nl .

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren